Rummet
23.04.2019
Här lyfter jag några av de 30 fel som reklamerats till Johan Eklund
- Parkettgolv som sviktar - Reklamerades redan i augusti 2018, dvs innan besiktningen. Johan Eklund tar inget ansvar och skjuter tillbaka frågan till oss och frågar hur mycket det tillåts att svikta enligt byggnorm. Vid den 2:a besiktningen som gjordes konstaterades det att det inter får svikta så mycket så att möbler rör sig. Videon visar hur ett bord rör sig när man sätter foten bredvid.
- Hörn ej gjutet - Vi blev lovade att de skulle gjuta hörnet i samband med byte av trall. Dock, när detta gjordes sa Johan först att det inte behövdes då konstruktionen räckte. Jag krävde en gjutning och det lovades. När jag under senhösten konfronterade Johan kring detta så bedyrade han att hörnet var gjutet (på ett mindre trevligt sätt). Jag tog loss en bräda och kunde enkelt se att den gamla trästumpen fortfarande satt kvar... Deras lösning? Fogskum!
- Plåtarbeten - Det blev flera anmärkningar i besiktningen i september på de plåtarbeten som gjorts.
- Tröskelbleck saknas. Eklund Hus & Hem ville ha extra betalt för att åtgärda detta, något de lyfte i december, mer än tre månader efter reklamation
- Uppvik saknas på överbleck (flera)
- Överbleck för kort (se Johans "åtgärd" på bild där han böjt ut som lösning)
- Kalldrag - Flera områden, främst mellan tak och vägg, med kalldrag. När detta reklamerades till Eklund Hus & Hem så fick vi veta att viss tollerans tillåts enligt byggnorm. Johan ville inte ta något ansvar utan la över det på oss att ta in specialist som skulle bedömma om det var fel eller inte. Vid senare möte sa han att han skulle ta in en "egen" besiktningsman som skulle titta på det.
- Ångbroms utvändigt - beskrivning kommer
- Värmegolvet - Installation utförd av Elgruppen Syd. Efter att ha fått lyfta loss panelen på proppskåpet och slå på säkringen (som tejpats över) visade det sig att golvsensorn för termostaten ej fungerade som den ska. Elgruppen Syd gjorde ett försök att åtgärda men lyckades inte och gav då upp och lämnade felet. När vi upptäckte att våra elkostnader skenade försökte vi nå Eklund Hus & Hem (som hade entreprenaden) för att lösa problemet och märkte då att de blockerat våra telnr.
- Och mycket mer...